Swan analyse er en lidt mere “blødere version af SWOT analysen,
hvor SWOT analysen kommer fra en mere militær operation og den har også lagt navn til Swot team,
som er højt trænet til at trænge ind i fjendtligt overtaget situationer, som gidselsituationer og når det gælder narko, og anden hård kriminalitet der skal overvindes.
Ganske kort;
S for Strengths – Styrker i virksomheden
Hvad er vi gode til? og og i hvad har vi vores eksistensberettigelse?
W står for Weaknesses – Svagheder – i virksomheden
Svagheder kan være kompetencer, din virksomhed ikke har, eller ting I gør dårligt i forhold til konkurrenterne.
O står for Opportunities – Muligheder – i omgivelserne
Hvad har vi af muligheder og resurser?, og ikke mindst fordele?
T står Trusler – i omgivelserne
Trusler er faktorer i omgivelserne, der truer din virksomheds forretningsmuligheder.
Det kan være, at dine konkurrenter foretager opkøb, en ny konkurrencesituation, kunder flytter/lukker, nye trends, ny teknologi, nye konkurrenter, lav vækst i markedet osv.
SWAN Analysen har som i SWOT analysen både både de svage sider med og de stærke.
I denne her model, er den blevet gjort til en personlig sag, men kan også bruges til organisationer.
Og selvfølgelig kan spørgsmålene udvides og tilpasses for at komme omkring karrieren, organisationen.
Strengths – Styrker
Hvad er mine personlige kompetencer og kvaliteter?
Hvad er det som gør at jeg skiller mig ud fra mængden?
Weaknesses – Svagheder
Hvad er mine svage sider?
det jeg undgår at tage hånd om,
det jeg ikke er begejstret for?
Ambitions – Ambitioner
Hvad kunne jeg helt ærligt godt tænke mig at opnå i min karriere?
På kort sigt og på langt sigt?
Needs – Behov
Hvad har jeg brug for?
fra jobbet, fra min chef, for at opnå mine ambitioner og føle mig værdsat?