Super stimulerede børn passer ikke ind i understimulerende skoler.
Børn har i dag en hjerne frekvens som var de på speed, som følge af deres digitale aktivitet, hvilket resultere i at de har abstinenser i skolen og deraf bliver uterlige.
Hvis vi kikkede på folkeskolens udviklingshistorie og børns udviklingshistorie gennem de sidste 30 år og ikke mindst de sidste 10 år. Altså hvad som er sket undervisningsmæssigt vs stimulation/oplevelser, og navnlig hvad som er røget bort, både i skolen og i hjemmene, så kan det give et hint om hvorfor børn keder sig i skolen.
På mange måder ligner tiden for 30 år siden, et mørkekammer til sammenligning med i dag. Hvor i dag bliver de stimuleret gennem spil og digitale medier som var i de i krig og skulle bruge alle de resurser intellektuelt. Del for at være i relation med så mange som muligt gennem de sociale medier og i sær i de spil de spiller, hvor spillene er bygget op så de skal have så mange færdigheder som muligt.
Tv og internettet er tankstationen, hvor de kan påfylde deres hjerne ammunition, i form af viden og hvordan altting fungere. Alt kan skaffes i viden og derved også vejen til at skaffe det i den fysiske verden, som i den grad er gået fra børneværelse til globalisering.
Det betyder at børn i dag har ændret deres bevidsthed, de optager alt viden og meget af det kan og vil være anvendeligt i deres daglige kamp socialt og i deres spil. De har en anden hjerte frekvens og aktivitet som er en højenergi, som var man på speed. Ligesom speed betyder det at sindet stå åbent tilgængeligt til de fleste ”hjerne lagere og forsyninger og der skal ske noget. Et “Giv mig nogle stoffer i form af udfordringer og stimulationer”, og det sker ikke i skolen, på den samme hjerne frekvens. Så det det samme som når stofferne bliver taget fra en afhængig. De bliver rastløse, uterlige og får kapslet sig inde, i deres egen verden af abstinenser, og formentligt finder de på et internt game som de kan lege. Dem som vil være med, springer bar til og ind i legen, til stor jubel og til lærerens store frustration.
Bare tænk på det begreb, ”børn der løber på væggene”, det er vel ikke så mærkeligt, da de fleste digitale spil, handler om at løbe, enten for at samle, skyde, kæmpe. Det kunne jo ses som stimulus abstinenser, når de så kommer i skole.
Så enten skal skolen moderniseres, til at kunne stimulere børnene, eller også skal børnenes psykiske stimulation skrues ned og meget mere fysisk aktivitet.
Hvad ville der ske hvis undervisningen blev bygget op på samme måde som deres spil?Hvad ville der ske hvis forældre stille større krav og forventninger til deres børn