Nylige undersøgelser viser at 63 % af lønmodtagere ville gerne være selvstændige og drive deres egen business, hvis de havde modet. Det manglende mod, kommer af den sikkerhed, der ligger i at have en fast indtægt samtidig, med en reel manglende viden, om hvordan man driver virksomhed. Som i det praktiske, med økonomi, moms, løn og avance, foruden salg og markedsføring.
Det kunne hjælpe en del på succes raten af nystartede virksomheder, hvis der var etableringsskoler, hvor man fik de grundliggende discipliner på plads. Dette skulle være et suplement til de mange håbløse arbejdsløshedkurser, som skulle motivere og få folk i arbejde igen.
Et af fagene i denne skole, skulle være en form for motivationsbooster, hvor man fik den nødvendige motivation og blod på tanden, i form af læring om iværksætteri og viden om hvordan andre har opnået succes.
Der er dog nogle betingelser, som skal være på plads inden man kaster sig ud i eventyret.
Succes kriterier for iværksætter.
- Det skal være ideen og passionen som skal drive værket.
Det er en livsstil og langt fra et 8 til 4 job.
Det betyder at jo mere at man tænker på det jo mere rigtigt følelses det. Alt for mange har en fiks ide og en drøm om pengene og alt det de kan købe sig til når projektet tjener styrtene. Det er her de fleste projekter og iværksætter drømme brister, når pengene udebliver og det bliver et slid også efter kl 16. - Det skal være gennemsyret af værdier
som kunderne ønsker at være en del af eller kunne identificere sig med.
Troværdighed er en stærk værdi, ligesom det at have en selvfølelse, følelsen af at være helt i orden, kvalitet. Det er bare et par eksempler som skal skinne igennem. Jo mere det kommer indefra og jo mere det skinner igennem, jo mere kan folk finde det i sig selv og vil være en del af produktet. - Det kræver en del selvværd og gå-på mod.
Der er ikke plads til for mange kritiske tanker og selvpineri, man skal ikke være naiv eller blåøjet. Alt skal tænkes igennem, så der ikke er overraskelser, men det kritiske sind skal ikke sidde i direktørstolen. Det skal til gengæld modet og viljen. - Det skal have eksistensberettigelse.
Det vil sige at produktet eller ydelsen, skal være noget som er brugbart, smart, tjene et formål, billigere, bedre, nytænkende. - Der skal være et kundeunderlag.
Det vil sige at du har en ide om hvem kunder er og hvordan du kan komme i kontakt med dem. - Budskabet skal være klart formuleret.
Det skal vække interesse og tænde køberne, det skal vække deres følelsesmæssige trigger. Gør dine budskaber levende og gerne med kant og andreledes, og gerne provokerende sålænge det er uderstøttet af humor, mening og har en værdi. - Ideen, produktet skal være skal være identitets skabende,
eller det skal give goodfeeling, velvære, eller være løsningsorinteret( gøre livet lettere). - Vær troværdig
Alene ærlighed og respekt kan næsten sælge varen alene idag. Verden er fuld af lovende løfter om praktisk talt det umulige, så lov ikke mere end du kan holde og hold det du lover. - Vær dit eget brand.
Vær dig selv og vær dit eget brand, lad dine styrker og din personlighed skinne igennem. - Brug de social medier.
Brug de sociale medier, og vær klar på at skabe historier og event omkring dit prdukt og ydelser - Del succesen med dine kunder.
Få dine kunder til at være medskaber af succesen. - Det skal være sjovt.
Det skal være spændende, sjovt og det skal være lærerigt og du skal nyde hver et øjeblik. - Ræk ud og bed om.
Bed om hjælp til det du ikke forstår og få hjælp til det som der ikke er dine styrker. - Hav dit bagland med.
Det vil sige at din partner og familie støtter dig og er indforstået med, at du helligere dig dine drømme og at deres støtte kommer dem tilgode når det går dig godt.