Mind your own Business

At drive forretning handler ikke om at tjene penge, have magt, været noget, eller om at overleve.
Det handler om interesse, om at være forbundet til en opgave, en løsning, en service og interessen skal være overskyggende for alt andet.Iværksætter DNA
Opgaven skal synes større end dig selv og når ting lykkes skal det være forbundet til en rus, en glædesfølelse. Det er sådan at man bliver dedikeret og har en passion for det man gør.

Når det drejer sig om at være selvstændig, så er det en hård og på mange måder, en svær og for de fleste en umulig opgave, og statistikken taler sit eget kedelige sprog, nemlig at det er de færreste som overlever efter bare få år.
Det kræver at man er klar til at satse alt hvad man ejer, ens sociale liv bliver sat i på  standby og 24 timer i døgnet er ikke nok, det er fuldtidsbeskæftigelse uden hviletidsregler og uden minimumsløn. Der er faktisk en del iværksættere som lever for mindre end hvis de sad ved  kassen i netto. Så på mange måder er det som at krydse atlanterhavet i en lille robåd, uden kort, kompas og komfort, det er udfordrende og der er sjældent nogen vej tilbage eller pauser undervejs.

Derfor er det af stor nødvendighed at vi er bundet til vores mission som selvstændig, at vi er dedikeret til opgaverne, detaljerne, løsningerne, servicen, forenklingen, kommunikationen omkring det. Alt for mange starter op, på manglende baggrundsviden, manglende evner og indsigt i hvad der kræver, men blot er tiltrukket af muligheden i at tjene penge og være sin egen Boss, og friheden til at kunne arbejde når det passer een.

Så vores lyst til at blive opslugt af dette iværksætteri, disse ideer og opgaver er et must, vi skal have en fornemmelse af noget større og lige præcis denne “ingen vej tilbage”, en mission som giver mening, selvforståelse og hvor der både er læring og udfordringer resten af livet.
Det skal være som at sige JA til sin udkårne i kirken, eller at tjekke ind i et broderskab i den lokale rockerklub, man er klar til at vie sit liv til opgaven.

En af de vigtige parameter omkring det at lykkes som iværksætter, er at have en klar fornemmelse af, at man kan gøre det bedre end de andre spiller på banen, at man har en evne til at nytænke, forældre, forbedre, mere effektivt, billigere og mest af alt, at man kan give en service,  som giver kunderne en fornemmelse af at gøre en god handel og at de er det vigtigste og har en særlig betydning.

Andre vigtige parameter er at “missionen” holder i fremtiden og ikke er betinget af et overforbrug af energi, at kunderne kan have en good feeling når de køber, forbruger af den vare du sælger. Det at kunderne spare tid, penge og energi, forsimpler deres liv, at du som leverandør tænker i global klima, social ansvar og kan dit produkt give gavn end blot for kunden, så er du tættere på en succes i fremtiden.

 

Print Friendly, PDF & Email
Scroll to Top