Lederskab er at skabe overblik, overskud og effektivitet for mindst mulig energi.

Når vi er selvstændige, ledere, iværksættere eller entreprenører er det stærkt nødvendigt, at vi skære “fedtet fra kødet”,
at vi holder os, i en energisk topform og fjerne alt, som skaber unødig modstand og lukker af for den skabende kraft.
Det er nødvendigt at ikke blive bedøvet i processer, rutiner, ligegyldigheder, som ikke tjener overblikket.
Der er nemlig nok af information og kommunikationsstøj, som nemt kan få bugt med os, så vi ikke længere kan se tingene,
lidt for oven og ikke mindst at kunne se visionerne.

  1. Meld fra for lav-praktiske beslutninger
    Når du selv er chefen i din business, så er det vigtigt at du giver ansvaret, for nogle af de andre områder i livet, videre til en evt. kæresten. Vel og mærke i overenstemmelse og samspil med kæresten, så det bliver en fordeling af områderne,
    det kunne være det social liv og familie sammenkomster, som det kan være “dag- til dag beslutninger”, eks. hvad der skal spises til aftensmad?, hvem handler ind?, og hvem henter børn?.
    Så når det er kæresten der tager ansvaret de de lav-praktiske beslutninger, så vær klar til at tage imod ordre på handle ind, hente børn og lav mad. Når det så er sat ind i skemaet, så skal blot gøre som du for besked på,  så du bruge din hjerne kapacitet til at tage hånd om de beslutninger, som du skal tage i din egen business.
  2. Find ud af hvornår på dagen du er i høj- energi 
    Det er sjælden af iværksættere og entreprenører passer ind i 8 til 16 arbejdsdag. Nogle er bedst tidlig om morgen i morgenkåbe og kaffekruset i hånden, andre vågner sent om aftenen, når familien går i seng. Det som er vigtigst, er at du selv er klar over, hvornår du er skabende og løsningsorienteret og sætter tid af på det tidspunkt ,at din kreative kilde springer.
  3. Uddelegere small business 
    Iværksættere og entreprenører er startet fra bunden af, og ofte er det indgroede vaner, at de selv at tager sig af alting,
    lige fra vandhaner der drypper, til brochure som de selv sætter op, til rengøring.
    Det binder dog een fast i alt for mange små gøremål og derved er der hverken tid eller overskud  til at tage fat, der hvor tingene kan tage fart og skabe udvikling. Så, uddelegere så meget som det er muligt, køb dig eller byt ydelser, så du kan tage hånd om big business.
    Det betyder at du måske skal få en rengøringshjælp, eller en personlig assistent nogle timer om dagen eller om ugen, til at tage hånd om det du er langsom til.
    Rent økonomiske, skal du være dér hvor din timeløn er en hel del højere, end hvad det koster for den hjælp, du kan købe dig til.
  4. Vær klar på dit produkts eksistensberrettigelse 
    Du er piv nødt til at have et produkt, som har sin gang på jorden, at der er et behov for det, og at de giver mening på flere planer end blot du får penge i kassen. Du skal selv kunne se det i funktion, at det virker, at det giver dine kunder mening, tilfredshed, identitet, eller at de føler sig forbundet til dit produkt.
    Det er ikke nødvendigt at dine venner og din familie kan se mening, eller fornuft i det du har gang i.
    De bedste opfindelser, eller produkter/ydelser har ikke fået medvind var de nærmeste, tværtimod.
    Du skal dog være all in for dit produkt og din passion/dit engagement skal skinne igennem og du skulle gerne kunne tale om det i dagevis.
  5. Vær fokuseret og klar på hvorfor du gør det du gør 
    Ingen kommer let til en succes som er langtidsholdbar, det kræver ikke nødvendigvis alt din levende tid, men det kræver din fulde opmærksomhed. Dit hovedfokus er skal være din business, at du er i proces med at du forædler, formidler, fortæller, forøger, fornyer, forankre og skaber værdi gennem dit produkt/ydelse.
    Men vigtigere er faktisk, at du er klar på hvorfor du gør det?, hvorfor du er klar til at stå tidligt op om morgenen og at det ikke nødvendigvis kan målet i kroner og øre. Du skal se formålet og værdien i det du gør, og hvad det giver dig at sælge dine produkter, og spejlvendt, hvad det giver dine kunder og hvilken værdi det giver dem.
  6. Vær synlig
    En af de sværeste opgaver, at få sine budskaber ud til sine potientielle kunder, både når det gælder det direkte budskab og fakta omkring dit produkt/ydelse, men der er også den indirekte kommunikation, altså det som er omkring produktet/ydelsen. Hvilket betyder, service, support, din måde at tage ansvar på, socialt, økologisk og idelogisk.
    Det som er næsten vigtigere, end produktet er dig og din troværdighed og hvad du giver af værdi gennem produktet og omkring produktet.
  7. Vær motiveret og motiverende
    Vi alle er drevet af motivation, og kikker vi godt efter så er vores højeste motivation, så er den samme  motivation som i alle andre forhold i dit liv.
    Mister vi bevidstheden om vores motivation, eller ikke kender den, eller igen, ikke har fat i den motivation som holder, så er der stor sandsynlighed for at projektet ikke lykkes.
    En klogt citat kunne lyde, “alle drømme som ikke er forankret i hjertet, ender blindt.
    Et godt tjek om man er motiveret, er at det smitter, når du fortæller om dine projekter og dine gøremål i dem, så bliver folk motiveret og det giver god feedback og så er motivation, den bedste brandstof på vej mod din succes.
  8. Skab værdi til fælles bedste
    Vi lever i en tranformations-tidalder, hvor alt skifter spor og retning, mest fordi at vi har været på overforbrug og
    moder jord knurre og viser tænder, så vi er presset ud i at skabe nødvendige forandringer.
    Så skal vi tage et lederskab i vores business, så er der, en halv succes i at tænke i energi og forbrug, eller mere klart et antiforbrug. De fremtidige succeser er betinget af nytænkning i at genskabe og genbruge og skabe med mindst mulig energi, og den højeste udnyttelse af resurserne.
    Nå jeg taler om at skabe værdi til fælles bedste, så er det; at der er noget til dig og noget til din kunde og noget til samfundet som også får en fortjeneste i et antiforbrug, eller besparende teknologi.
  9. Lad ingen stjæle dit mod og din tro
    Vi levet i en utryg og ekstremt frygtstyret verden, det betyder, at de fleste holder fast i det de kender, så nytænkning har svære vilkår. Jo  bedre ide og metoder til at forbedre, forenkle og skabe, jo mere modstand kan der opstå.
    Jeg kunne fristes til at sige, at jo større formål og skabende ideer er, jo mere passioneret vil man være i sit projekt/ sin business og desto mere modstand vil man møde fra tvivlere og fornuftstyrede mennesker.
    Det som er sværest og gør mest ondt er, at dem som holder mest af dig, kan være de største tvivlere i misforstået omsorg. De bliver bange for, at du skal blive til grin eller mislykkes, så hellere gøre det som du kan og altid har gjort.
    Det er en mavepuster som er vigtigt at undgå, fordi at dem som er tætteste på også har størst betydning.
    Så gør dig selv klart, at få slukket al bekymrings snak, og ér der nogen der har noget at byde ind med, som kan støtte, forbedre, forenkle din business så er de velkommen. Det er lidt som i kirken, når de bliver gift i USA, er der nogen der har noget at sige inden ritualet, så er det nu, og ellers tie for altid.
  10. Brug tid på at skabe relationer og netværk
    Succes er i dag, er bundet op på et personligt plan, “hvem du er” og “hvad du står for”, kan overskygge dit produkt/din ydelse, og vi lykkes ikke uden, at vi bliver støttet op gennem relationer og netværk.
    Det betyder i al sin enkelhed at dine menneskelige evner og værdier er dem som skal skinne igennem.
    Selvfølgelig kan man være en røv og få succes, det sker stadig, men det er old school og er ofte frygtstyret eller et begær og forførelse. Det er jo dét som på mange måder, har bragt os på kollisionskurs og et unødvendigt overforbruget, som undermineret land og offentlig ledelse. Skal det være bæredygtigt, så er det betinget at du skaber en social værdi, at folk gider at støtte dig og like dig og din business.
  11. Husk at fejre de små succeser 
    Ingen kommet let til tingene, det er måden vi arbejder på som kan føles let og befriet af modstand og hårdt arbejde,
    men det er fordi at det er lysten og passionen, der driver værket, for timemæssigt, mental energi så er der ikke meget liv, der leves udenfor det projekt, der er på vej mod succes.
    Det kræver mental robusthed og en tyrker tro, som gør at man går den ekstra mil. Dog kan ingen gå den lange vej, uden pauser, uden at påfylde brændstof, så derfor at det vigtigt med pauser og fejring af de step der bliver taget.
    Så det er her forkælelse i parforholdet, små gaver og oplevelser til sig selv, tjener som en tro væbner og følgesvend.

 

Print Friendly, PDF & Email
Scroll to Top