Tiden er den eneste faktor, vi alle har og hvor vi står lige, nemlig 24 timer i døgnet, for alle kvinde som mand, for alle på kloden.
Dog kender vi tiden, som kan vare en evighed og som et øjeblik.
Tiden er måske det dyrebareste vi har, en værdi som begynder at være en mangel vare i vores vestlige verden. Ligeledes må den tid, der ikke er levet fuldt ud, gøre mest ondt i at denne tid aldrig kommer igen og aldrig har været levet. Jo mere du forsøge at nå, desto mindre tid, syntes der at være til rådighed.
Dog er der nogle råd der er værd at følge:
“Så meget som muligt, så lidt som nødvendigt”.
Du har tid nok, dog skal du prioritere arbejdsopgaverne, skær alt det som kan skæres bort væk.
Ved at skære ned på mængden af opgaver og lade være med at brede dig for meget, vil du opleve større arbejdsglæde, føle dig mindre stresset. Du får fornemmelsen af at være med og det at have styr på tingene.
Det er en illusion at tror at du ikke har tid til at planlægge din tid. Måske er det blot en måde at undgå at se at du faktisk kan blive mere effektiv. Men du er ikke effektiv, bare fordi du har travlt. Hvis du har travlt med de forkerte ting, kommer du ingen vegne.
Når du bestemmer dig for at prioritere, er du tvunget til at overveje, hvor vigtig hver enkelt opgave er. Det tager kun nogle få minutter, og det gør en verden til forskel. Det giver dig mulighed for at organisere dine tanker og styre din tilværelse. Du når mere på kortere tid, og du føler, at det er dig, der har kontrollen. Og du koncentrerer dig bedre om hver enkelt opgave.
Prøv ABCDE-metoden. Den går ud på, at du skriver alt det ned, du skal nå i den nærmeste fremtid, og prioriterer opgaverne efter følgende skema:
A = Afsindig vigtigt. Hvis du ikke gør det, får det alvorlige negative konsekvenser.
B = Betydningsfuldt, men ikke så vigtigt som A. Hvis du ikke gør det, får det begrænsede negative konsekvenser.
C = Con amore. Du har lyst til det, men det er ikke så vigtigt som hverken A eller B. Der er ingen negative konsekvenser forbundet med, at du ikke gør det. Du kan ordne det, hvis du har tid til overs.
D = Delegeres ud. Hvis du på nogen måde kan få andre til at hjælpe dig, så gør det. Der er ikke vundet noget ved at gøre alting selv, medmindre du har ambitioner om at få mavesår før alle andre.
E = Elimineres. Ligegyldigt, ikke værd at bruge tid på. Drop det, hvis det på nogen måde er muligt.