Du har masser af tid

Tid er omtrent det eneste, du ikke kan få mere af. Uanset hvordan du vender og drejer det, har du kun 24 timer i døgnet, og du får dem aldrig igen. Når du synes, du har for meget at gøre og for lidt tid, bliver du stresset. Løsningen er at prioritere dine opgaver i stedet for at forsøge at nå det hele. Med andre ord: koncentrér dig om det vigtigste. Ved at skære ned på mængden af opgaver og lade være med at brede dig for meget, vil du opleve større arbejdsglæde, føle dig mindre stresset og meget bedre tilpas i det hele taget. Du undgår fornemmelsen af, at tiden løber fra dig, og at du aldrig når det, du skal.

Du kan have så travlt, at du ikke synes, du har tid til at planlægge din tid. Men du er ikke effektiv, bare fordi du har travlt. Hvis du har travlt med de forkerte ting, kommer du ingen vegne.

Når du bestemmer dig for at prioritere, er du tvunget til at overveje, hvor vigtig hver enkelt opgave er. Det tager kun nogle få minutter, og det gør en verden til forskel. Det giver dig mulighed for at organisere dine tanker og styre din tilværelse. Du når mere på kortere tid, og du føler, at det er dig, der har kontrollen. Og du koncentrerer dig bedre om hver enkelt opgave.
Prøv ABCDE-metoden. Den går ud på, at du skriver alt det ned, du skal nå i den nærmeste fremtid, og prioriterer opgaverne efter følgende skema:

A = Afsindig vigtigt. Hvis du ikke gør det, får det alvorlige negative konsekvenser.

B = Betydningsfuldt, men ikke så vigtigt som A. Hvis du ikke gør det, får det begrænsede negative konsekvenser.

C = Con amore. Du har lyst til det, men det er ikke så vigtigt som hverken A eller B. Der er ingen negative konsekvenser forbundet med, at du ikke gør det. Du kan ordne det, hvis du har tid til overs.

D = Delegeres ud. Hvis du på nogen måde kan få andre til at hjælpe dig, så gør det. Der er ikke vundet noget ved at gøre alting selv, medmindre du har ambitioner om at få mavesår før alle andre.

E = Elimineres. Ligegyldigt, ikke værd at bruge tid på. Drop det, hvis det på nogen måde er muligt.
Hvis du lider af stress, er det sandsynligvis fordi du bruger for meget tid på D- og E-opgaver. Koncentrér dig om A, B og C, og husk at alt, hvad der angår dig selv, skal have høj prioritet: kost og madlavning, dit personlige velbefindende og tid til at reflektere hører hjemme under A eller B.

BILLIGE TRICKS

  • Hvis du selv kan bestemme din deadline, så forlang to dage mere, end du behøver, men aflevér dagen før. Det giver dig god tid, og du får ry for at være hurtig.
  • Lad være med at bruge den første halve time af din arbejdstid på at drikke kaffe.
  • Se fjernsyn en time mindre om dagen, og få (næsten) 10 ekstra arbejdsuger forærende om året: 365 timer divideret med en arbejdsuge på 37 timer = 9 uger, 4 dage og 2 timer, som du kan gøre med, hvad du vil.

 

Scroll to Top