Det er umenneskeligt og blottet for empati og udenfor forståelse for, hvordan det måtte føleles for modtageren.
Det er følelsesmæssigt omkostningsfuldt, fordi det gør ondt, at blive udsat for det hårde sprog, det lammer og det skaber en yderligere social distance imellem os. Hvilket gør at det gør vores samfund langt mere sårbar og hvis ikke vi kan stå sammen med nogle sociale værdier, så mister vi friheden og trivsel og samfundet kollapser, eller bliver styret stramt og fascistisk.
Social usikkerhed
Vores folkesygdom nummer 1. hedder stress, og i dag har vi et skærpet fokus på PTSD, som er stærke oplevelser fra fortiden, som hjemsøger os i nuet. På sigt kommer vi alle til at lide af PTSD, fordi at vi overrumples, af disse grove sproglige overgreb, som kommer ud af det blå, og derfor psykisk belastende.
Min tese er, at en god portion af denne stress, bundet i, at vores grundkontakt er mere og mere funderet i en social utryghed.
Hvilket giver en konstant utryg belastning, når vi ikke har en følelsesmæssige tryghed, det at vi ikke opnår, en dybere nærværende kontakt. Som opstår når vi tale ordenligt og behandlede hinanden med respekt og næstekærlighed, og medfølelse.
Det bliver til en lettere udgave af en krigszone, hvor man er konstant psykisk belastet og ikke ved hvornår, man bliver stødt og skudt med nedladende og krænkende bemærkninger.
at vi har været alene og derved udsatte alt for længe. Vi er alene i fjendelandet og vi har miste vores allierede.
Vigtigt er det at forstå at denne ro som kommer fra modne forældre som er rolige uagtet barnets frustrationer, er det som danner broen mellem barnets primitive instinkter til udvikling af pandelapperne. Som er dét der gør at barnet forstå, at det ikke dør og går til grunde,
hvis det ikke får sin vilje. Dette sker jo ikke uden kamp fra barnet, som jo på barnets niveau, er smerteligt og barnet tror jo at det går til grunde indtil roen kommer igen og igen.
1. Det Umodne menneske mangler empati
Det er her vi kan tale om “egoet og objekterne”, alle andre end Det umodne menneske, er objekter som er sat i verden, for at bidrage til Det umodne menneskes lyster. Eller mennesker som kan bruges til at tage hånd om dét, det umodne menneske ikke selv orket og syntes kedeligt.
Denne egocentrering gør også, at dét som ikke tjener det umodne menneske, er uinteressante, dumme, fjender, farlige, fremmede eller ulækre og klamme.
Det er her det bliver tydelig på de sociale medier, når de sviner andre til og bliver møg personlige, nedsættende, krænkende og påpeger udseende, og det som måtte være anderledes.
–
2. Sproget er ofte umodent
Det umodne menneske er ofte helt urimelig i denne “Enten eller”, “ven eller fjende” opfattelse. Det et naturligvis betinget af instinkterne,
som høre hjemme i vores urhjerne, hvor dét et liv eller død, der hele tiden spiller ind, en grundlæggende dødsangst.
Vi kender det fra barnet som ikke får sin vilje, “jeg hader dig mor”, det er naturligvis det stadie hvor barnet skal reguleres af en rolig mor,
som med ro i sig selv, får dæmpet barnet med kærlighed. Således lærer barnet selvregulering, det at dæmpe frygten og lærer med tiden,
at det ikke er verdens undergang, det ikke at få sin vilje. Men det umodne menneske, er ikke kommet til dette stadie, eller er blevet forstyrret netop i denne fase. Så derfor bliver sproget meget sort og hvidt, hadsk og primitivt.
–
3. Mangel på selvrefleksion
Det umodne menneske har kun sig selv og sine barnlige konklusioner at læne sig op af. Jeg fristes til at sige, at stemmerne i pandelapperne, er ikke flyttet ind. For det er netop denne selv dialog som ikke er vækket. Det umodne menneske er blind for sig selv og sine handlinger.
Det er kun i et vores begyndende dannede jeg, at vi kan begynde at tage konsekvenserne til os, at vi kan trække på den erfaring, som er gået forud. Det er når vi begynder at danne vores , at modningen sker gennem forståelse og refleksion.
En af ubehageligheder ved selvrefleksion, for det umodne menneske er de ubehagelige følelser, som angst, skam og skyld, og da de ikke er modnet gennem en dybere kontakt og ro, ja så kommer de ikke i kontakt med de dybereliggende følelser, behov og drømme. Derfor er der en blokering på modningen, fordi smerten og det ubehagelige er blevet en uhyggelig voldgrav omkring det umodne menneske, som undgås for hver en pris.
–
4. Overdrevet lyst og nydelse
Da alt for Det umodne menneske handler om tilfredsstillelse, så bliver alt, hvad som kan skabe lyst og nydelse, dét som bliver til jagten på næste sanselige fix. Det er naturligvis også i, at så længe det umodne menneske nyder, så længe er er fred i sindet det betyder, ingen farer.
Da det er den primitive urhjerne hjerne som er øverste myndighed, så er fred og nydelse lig med overlevelse.
For lige under “projektet selvoptaget & selvforsynende i lyst og nydelse” , lurer frygten, som er en skjult underliggende overlevelseskraft. Det er derfor at alting bliver så urimelig voldsomt, når det umodne menneske føler sig truet, af når noget ikke giver nydelse og velbehag.
Derfor vil det umodne menneske ofte have tendenser til, overdrevet forbrug af stimulanser, mad, søde sager, alkohol, stoffer, sex, overdrevet arbejde eller sport, alt hvad som kan få kroppens lysthormoner til at danse, eller det som kan dæmpe de kroniske skjulte negative smertelige oplevelser, angsten og smerterne ved, ikke at få det man tror man har brug for, og smerten ved at være i afskåret fra sit sande virke.
–
5. Impulsivitet eller reaktiv adfærd
Det bliver et sus, en rus, af kroppens endorfiner, og derfor skal det være nyt og mere farligt end tidligere.
Akkurat som stoffer, der skal mere og mere til, for at få suset. Kriminalitet og sindssyge halsbrækkende vovestykker, er også noget der virkelig kan tænde op for ekstasen og suset. Det er også derfor, at fixet bliver uden erkendelse og selvindsigt, og ej hellere tanker for, om de kommer til skade, eller skader skade andre, eller deres relationerne bliver kede af det, bange eller skrider fra dem, pga. deres destruktive handlinger. Det samme gør sig gældende, der hvor ansvaret skulle holde kursen for forpligtelse, det er så her jobbet kan ryge, og kreditkortet inddrages.
Det er her overforbrug i købemani, kan nå urimelige højder.
Der er også her, at de kan reagere voldsomt på situationer, som minder dem om situationer i fortiden og derfor bliver de enormt reaktive,
de reagere som blev de kastet tilbage i en gammel oplevelse. Det her her nuet forsvinder og de gamle oplevelse overtager scenen.
–
6. Det er de andres skyld
Så det med at tage ansvaret for ikke at være perfekt, er ikke mulighed for det umodne menneske, fordi det at tage ansvaret for det som ikke er i orden, krævet modenhed, og et jeg der kan fejle. Så skulle modenhed komme på banen med ansvar, så ville det blive et karaktermord på Det umodne menneske, da Det umodne menneske forsvinder, med modenheden og ansvaret.
Det ville svare til jægeren som dræber ulven i Rødhætte og ulven.
7. Den falske frihed
Da det umodne menneske ikke står i forhold til andet end hvad som giver mest lyst og nydelse, derfor og derved kan Det umodne menneske have svært ved at tage en beslutning på at lave aftaler, for tænkt hvis der kom en bedre aftale i stand. Og hvis aftaler lugter af forpligtelse og det at skulle hjælpe til, det at yde, ja så ved vi, at nydelse ikke er foreneligt med at yde.
Så frihed står højest på listen, men det er illusorisk og forestillingen om frihed, for det er en uspecifik frihed, for den forsvinder i det øjeblik der træffes valg om at gøre noget. Og Det umodne menneske afhængig af sine lyser og deri meget ufri, og dermed fanget af sin afhængighed og isoleret i sit eget ensomme tryghedsfængsel.
–
8 Isolationen
Dette isolationsfængsel, forklædt som slot, er Det umodne menneskes måde, at overleve på. Og det er i så skrøbelig forfatning, at hvis man kunne fortælle Det umodne menneske, uden omsvøb, at det hele var løgn og pure opspind, så ville dette eventyr og Det umodne menneske går i opløsningen, opløses og glide i voldgraven. Denne voldgrav af benægtelse, selvusikkerhed, frygt, manglende selvværd, og manglende tillid til verden, selvhad, ja listen er lang af lidelser og svigt, som er blevet splittet væk, for at overleve gennem løgn og beundring.
9. løgn og beundring
Afhængighed af beundring fra andre som kan se dette eventyrlige slot/menneske, for hvis ikke, der er ydre kontakt og beundring, ja så synker dette slot i dødens voldgrav.
Det er naturligvis fordi Det umodne menneske ikke er blevet set og stimuleret på en måde, at det indre liv er vokset frem. Derfor er der konstant en afhængighed af fix og beundring, fordi det betyder Det umodne menneske føler sig i live, men i virkeligheden er det mere, én fri af- alt det som ligger i dødens voldgrav. Ja frygten, angsten, alle de negative følelser, som truer med at vælte murene ned, at illusionen dør og når sit endelige, dét sammen med Det umodne menneskes falske jeg.
Det umodne menneske er en beskyttende tilstand, mere end noget andet, Et fyrtårn på en badering, i et farefuldt farvande.