Et af verdens mest kreative mennesker var Walt Disney. Han have en usædvanlig evne til, at skabe og være kreativ og det har jo også skulle være nødvendigt for at kunne skabe historier i en eventyrlig verden.
En af NLPéns store guroer Robert Dilts har været med til at kortlægge Walt Disney mange processer i at skabe eventyr og tegnefilm. En af metoderne er blevet kaldt Disney Brainstorming Metode.
Jeg tror at der var Walt Disney som udtalte, Hvis du kan drømme det, så kan du også skabe det, og den køber jeg.
Den proces filmproducenten og innovator, Walt Disney plejede at gennem tænke og forfine idéer, var ved at bryde processen op i tre adskilte processer, som fik navnene The Dreamer, The Realist og The Spoiler. Drømmeren, realisten, og spoileren (eller kritiker).
(For den som kender lidt til hjernen og dens 3 deling, kan se at hele hjernen kommer i spil i denne proces, og her kunne vi jo så godt forstille os, at når vi bruger hele hjernen, så kunne der være en stor sandsynlighed for succes. )
The Dreamer
Denne fase er den ultimative frie fantasi, alt er muligt og helt uden begrænsninger og filtre. Det handler om at skabe de mest fantastiske og vildeste idéer som muligt. Blot vidunderlige, rå ideer. Denne fase byder på “hvorfor ikke?”
The Realist
Denne fase ser vi på alle de ideer som er skabt i drømmenes univers. Bid for bid undersøger vi ideerne og ser på hvordan vi kan stykke det sammen, dog uden at kikke på om det kan nåes i tid eller om det er bæredygtigt og det giver økonomiske overskud. Kun at give drømmene ben at gå på, og processerne om hvad kommer før noget andet, en praktisk helhed i konceptet.
Denne fase handler om “hvordan?”
The Spoiler
Den tredje fase, handlede det om at går kritisk til værks. Først her var der plads til den kritiske censur, og pille alt fra, som ikke have chance for at blive en succes. Her handler det om struktur og planlægning, udarbejdelse af budgetter mm.
Det siges, de ideer, der overlevede denne proces var dem Walt ville arbejde med på.
Alt for ofte i en ledergruppe, så deles gruppen i netop et kreativt hovedet og en pragmatikker og kritikker, hvilket gør at det ofte bliver en trækken frem og tilbage, og intet kreativt kan ånde i et rum med kritik og praktik. Derfor er denne proces anvendelig, at bryde processen op i disse 3 faser, og faktisk er det bedste også at bryde de fysiske rammer. Så man har et kreativt rum, et rum for praktik og endeligt et rum for kritisk analyse og struktur.