3 sejl på skibet, en essens ledelsesmodel.

Alle sejl skal sættes, når vi stævner ud som selvstændig/iværksætter.
Jeg har mødt masser af gode håndværkere som knokler en vis legemsdel ud af bukserne, som er dygtige fagfolk, men de har ikke overblikket med. Eller de har overblikket med omkring de faglige processer, fra start til slut, eks med et byggeprojekt. Men når det drejer sig om det ledelsesmæssige overblik, så er de alt for meget i ”produktionen” og ikke så meget på ledelsesgangen. Når jeg siger ledelsesgangen, så mener jeg alt det som har med virksomhedens fremtid af gør. Det er ledelsesstrategier, salgs-strategier og det er visioner om enten at vokse eller blive specialiseret indenfor et felt eller område i det fag, som der opererer i. Eller om det er nye områder, nye opgaver, eller nye kundemarkeder.

1st. Sejl på skibet.
Dette første sejl er det øverste sejl, det er visioner, overblik og strategi. Det er direktøren, det er lederen som skaber målsætninger ud fra de drømme og visioner som skal være virksomhedens sjæl og nerve.
Det handler om visioner og drømme for virksomheden og det liv som virksomheden muliggøre. For det er her, vi kan skabe et liv som er helt i forhold til ens behov, værdier og frihed.

Det er øverste sejl på skibet, ledelse eller vision niveauet, det er her planerne lægges og strategierne for at nå målene og drømme sætte på tid og sted.

Andet sejl.
Andet sejl på skibet er relationer; Relationer er dit netværk 360°, dvs. det er alle som måtte kende dig, familie, venner, kollegaer, kunder, og leverandøre.
Det er det er dem som er det potentielle mandskabet på skibet.

Det er , efter kursen er sat, og strategierne lagt, så er det aktion, det er alle mand på dækket, alt går mod at skabe kontakt til arbejde og kunderne.
Det er selve missionerne enten direkte eller indirekte til kunderne og arbejder og derved også målet.
Det er sammenspil med medarbejdere, samarbejdspartnere og netværkspartner.  Det er synlighed og kommunikation med omverden, det er aftaler, møder, kontrakter, annonce medier, sociale medier, foredrag, tilbudsgivning.  Alt det mellemmenneskelige som føre dig mod kunderne, eller møder med kunderne.  Dette sejl skal være stort, når tilgang af ordre og kunder er nødvendigt og mindre når der er balance i ordretilgangen. Men det nødvendigt at der hele tiden er ”vind” i dette sejl.

tredje sejl.
Sidste sejl er selve produktet, ydelsen og servicen. Det er alt det du levere, fra information, aftaler, til produktet er leveret.  Det er telefonsamtaler, service, betaling, det er din gang hos leverandører og hos kunden. Det er både produktet, ydelserne, som det er dine fodspor og måden du markere dig når du er i bevægelse.

Alt har betydning, i hvordan du færdes i verden. Det nytter ikke du sidder og giver fuck fingeren i trafikken til alle tåberne, og ikke tænker over at der står dit firmanavn på bilen. Der i er der kun en tåbe og det er dig.

 

3 sejl på skibet

Scroll to Top